Ommelander Maquette Bouw Collectief

Omhoog

 

Bouw van een CHD in messing

In dit bouw verslag vertel ik over de bouw van een messing model gesloten wagen van de HSM, periode 1912-1970. Dit model betreft de late variant van de CHD's die de HSM. Dit verbeterde type had diverse verschillen ten opzichte van haar voorgangers. Zo waren er niet langer schoren op de zij- en kopwand aangebracht maar waren de stijlen naast de deur en op de hoeken van opgeklonken ijzeren "driehoeken" voorzien. Ook de deursluiting was aangepast. Verder hebben de wagens geperste dichte balansen met modernere W1 aspotten. Ook de remhuizen waren moderner dan hun voorgangers. Het type 1912 had een klein knikje links onder in het remhuis, het type van 1917 was recht. 

In 1928 werden vijftig wagens uit deze serie verbouwd tot kaaswagens. Daarbij vervielen de roosters op de zijwand en werd een ventilator op het dak geplaatst. Deze variant zal op een later tijdstip nog verschijnen. 

Een deel van deze serie wagens heeft nog de roodbruine kleur gekend zoals de NS die invoerde in 1954. Bij de NS bleven veel van deze wagens tot begin jaren zestig ongewijzigd in dienst. 

Behalve de kleurvarianten zijn er verschillende versies te bouwen uit deze bouwset. 

Serie: HSM 33226-33350 e.a. (NS 12701-12825 e.a.) bouwjaren 1912-1917.

Het door mij gebouwde model was één van de proefmodellen die ik voor MK modelbouwstudio's gebouwd heb. 

De kit bestaat uit een drietal messing etsramen. De opbouw van de kit is in tegenstelling tot voorgaande modellen geheel overhaald. qua opzet lijkt de wagenbak het meest op de modellen die uit de tijd van de bananenwagens stammen en is dus zeer eenvoudig te maken. Alle handrails zijn als messingetswerk bijgeleverd en passen dus altijd. Het onderstel is een geheel ander verhaal. Hierbij is het vouwen en door middel van pen-gat verbindingen helemaal vervangen door een vouw peincipe waarbij de vouwlijnen erg dun gehouden zijn. Hierdoor kan het hele onderstel inclusief de stelbalken en veerpakketten in een keer gevouwen worden tot een compleet onderstel. De enige losse delen zijn de treeplanken, de asbalanzen en de lagers voor de assen. 

Omdat dit model een van de proefmodellen was kan het zijn dat er tussentijds enige wijzigingen aan het model geweest zijn. Het definitieve produktiemodel heb ik nog niet gezien. Ook kan het zijn dat de door mij gehanteerde werkvolgorde anders is dan wat in de handleiding komt te staan.

We beginnen met de bouw van het onderstel. Uit de etsplaat voor het onderstel kunnen bijna alle varianten van de HSM goederenwagens gemaakt worden. Hierdoor zitten er een aantal onderdelen extra op. Altijd handig als er een aantal onderdelen breken. Het uitknippen van het onderstel, wat het grootste onderdeel op de etsfret is, is zeer eenvoudig en de verbindingslijntjes waar de onderdelen mee aan de fret zitten zijn erg dun en zitten op plaatsen waar ze later niet of bijna niet opvallen. De braampjes die nog aan het onderstel zitten zijn met een fijn vijltje makkelijk te verwijderen. Hierna wordt het gehele onderstel van buiten naar binnen opgevouwen en heb je in één keer een bijna compleet onderstel. Het is verstandig om tijdens idere vouw beweging de elkaar rakende delen in te smeren met een beetje soldeerverf, waarna je bij de voorlaatste vouwbeweging de hele stelbalken en veerpakket in een keer uit kunt richten en vast kunt solderen. De asbalanzen en de treeplanken (ook uit een stuk) zijn door middel van een pen-gat verbinding in het onderstel te steken. In een klein uurtje tijd heb je zo een onderstel gebouwd.

De wagenbak bestaat uit één stuk. Handig zijn hierbij de lipjes waar de U-profielen in gemonteerd moeten worden. Zo is het erg eenvoudig de profielen uit te richten en ze op de juiste plaats vast te solderen. De profielen liggen dus echt bovenop de wand. hierna wordt in het platte vlak ook alle handgrepen en deuren gemonteerd. Doordat alle onderdelen bij elkaar op de etsfret zitten is het monteren geen probleem. De onderdelen zitten bijna allemaal aan hun (uit zicht) zijde vast aan de etsfret waardoor het vijlen aan de kleine onderdeeltjes tot een minimum behoren. Moet een goede tekening er bij is de wagenbak zo ook in een dik uur af te monteren. Ik heb de wagen zonder tekeningen, aan de hand van een foto moeten bouwen waardoor mij het bouwen 2 avonden gekost heeft. 

MKmodelbouwstudio's heeft met dit model een zeer eenvoudig te bouwen en detailrijk model op de markt gebracht. De volgende versie die ik ga bouwen is een sterk op de CHD gelijkende veewagen. 

De wagen na zijn eerste spuitsessie

EW